07 maj, 2011

Gös

Sander lucioperca

Gös

line
Mindre gösar förväxlas lätt med abborre. Gösen kännetecknas av en långsträckt kropp med mörk sidolinje. Ovanför linjen är färgen grå med dragning åt brunt eller grönt. Sidorna är silverfärgade eller grå och buken vit. Den ljusa ryggfenan har svarta stora fläckar och vassa strålar. Gösen blir upp till 130 cm lång och kan väga 15 kg, men fiskar från 0,7-3 kg är vanligast i våra vatten.

De största fångsterna tas i Vänern, Mälaren och Hjälmaren. Gösen förekommer längs hela ostkusten, söderut till Södermanland och i Svealands inland. Utplantering av gös i mindre sjöar görs på flera håll i landet.

Gösen trivs bäst i grumliga, näringsrika vatten. Den lever ett enskilt liv och håller sig borta från stränderna. Gösen är en rovfisk som är anpassad till att jaga med hjälp av synen under dåliga ljusförhållanden. Leken sker från april - juni då honan avsätter klibbig rom på stenar och växter. Då gösynglet har blivit 10 cm består födan av fisk.

Gösen är en av de mest välsmakande sötvattensfiskarna med fast, magert kött. Framför allt på senare tid har fisken fått en renässans. Gösen anses som bäst på höst och vinter , när det är kallt och den går på djupa vatten.

Gösen fångas med ryssjor , mjärdar, nät och krokredskap
Gösen fångas med ryssjor , mjärdar, nät och krokredskap.
line
Gös
Gös förekommer i de blåmarkerade områdena.
Gös
Västmanlands landskapsfisk
Eng: Pike-Perch
Tys: Hechtbach
Fra: Sandre
Sök
Visa fisk
line
Näringsinnehåll* per 100 g gös ätlig del
--------------------------------------------------------------------------------------------
Energiinnehåll: 405 kJ alternativt 97 kcal
Vatteninnehåll/100 g gös: 80 g
Energigivande näringsämnen (g):Protein: 18,8
Fett: 2,3
Kolhydrat: 0
Fettkvalitet (g):Mättat fett: 0,4
Enkelomättat fett: 0,5
Fleromättat fett: 0,68
Varav
Omega-6 (n-6)** 0,09
Omega-3 (n-3)***: 0,49
Kolesterol: 60 mg
Mängd gös (g) som skall konsumeras för att uppnå rekommenderat dagligt intag ****
av Omega-3 fett för vuxna:
Män (3,1 g n-3) 633
Kvinnor (2,4 g n-3): 490
--------------------------------------------------------------------------------------------
Vattenlösliga vitaminer:Innehåll i 100 g gös:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g gös: (män/kvinnor):
Tiamin:0,16 mg1,4/1,1 mg11/15
Riboflavin:0,25 mg1,6/1,3 mg16/19
Niacinekv. mg:5,4 mg18/15 mg30/36
B6:0,1 mg1,5/1,2 mg7/8
Folat:9 ug300 ug3
B12:5 ug2 ug250
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fettlösliga vitaminer:Innehåll i 100 g gös:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g gös (män/kvinnor):
A-vitamin:9 ug900/800 ug1
D-vitamin:0,7 ug5 ug14
E-vitamin:2,2 mg10/8 mg22/28
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mineralämnen:Innehåll i 100 g gös:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g gös (män/kvinnor):
Kalcium:54 mg800 mg7
Fosfor:220 mg600 mg37
Järn:0,5 mg10/15 mg5/3
Magnesium:29 mg350/280 mg8/10
Kalium:340 mg3500/3100 mg 10/11
Zink:0,3 mg9/7 mg3/4
Selen:33 ug50/40 ug66/83
-------------------------------------------------------------------------------------------------
* Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 02.2.
** Linolsyra 18:2 och arakidonsyra 20:4
*** Mängden Omega-3 fett är summan från n-3 fettsyror ingående i linolensyrafamiljen, dvs eikosapentaensyra 20:5, (EPA), dokosapentaensyra 22:5 (DPA), dokosahexaensyra 22:6 (DHA).
**** Svenska näringsrekommendationer (SNR 1997) rekommenderar ett genomsnittligt minimiintag motsvarande 1 energiprocent för n-3 fettsyror av det totala dagliga energiintaget. En normalviktig vuxen kvinna med normal fysisk aktivitet uppskattas ha ett dagligt energibehov á 9 MJ (9000 kJ). 1 energiprocent av 9 MJ motsvarar 2,4 gram n-3 fettsyror (0,01 x 9000 kJ/37 kJ = 2,4 gram). En vuxen normalviktig man med normal fysisk aktivitet uppskattas enligt SNR 1997 ha ett energibehov á 11,5 MJ (11500 kJ). Baserat på detta bör det genomsnittliga minimiintaget av n-3 fettsyror vara 3,1 gram (0,01 x 11500 kJ/37 kJ = 3,1 gram). Tilläggas bör att dessa fettsyror inte uteslutande behöver komma från fiskkonsumtion, utan även vegetabiliska oljor, nötter och en rad andra livsmedel bidrar med n-3 fettsyror

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar