07 maj, 2011

Abborre

Perca Fluviatilis

Abborre

line
Den gröna abborren är lätt att känna igen.
De mörka banden som pryder sidorna samt de röda buk- och analfenorna är karaktäristiska. Buken är gul-vit. Färgen skiftar beroende på i vilket vatten abborren lever, de kan vara ljust gröna eller nästan svarta. Ryggfenorna är mycket vassa och lätta att sticka sig på. Fjällen på abborren är skarpa och ganska svåra att få bort. Abborren kan nå en vikt av 4,7 kg och bli 51 cm lång. Normalt blir den sällan över 0,5 kg i våra vatten och honan blir större än hannen.

Abborren finns i våra insjöar och i det bräckta vattnet i östersjökustens skärgård. Abborren blir stor i näringsrika sjöar men kan i sura och näringsfattiga vatten bilda täta bestånd av småvuxna "tusenbröder".

Leken sker på våren och då samlas abborrarna på grunt vatten där honorna lägger ett långt klibbigt band av rom bland vegetationen.

Som liten är abborren en stimfisk men äldre och större exemplar lever oftast ensamma. Köttet är magert. Abborren smakar som bäst när den väger under ett kilo. Skärgårdsborna äter abborren "byxad", ett bra sätt att filea all fisk som då får en byxliknande form och bli helt benfri! Abborren kan i rätter ersätta både sjötunga och andra plattfiskar.
Bästa säsong är höst och vinter.Vanligaste fångstmetoden är nät ryssjor, mjärdar och krok.
line
Abborre
Aborre förekommer i de blåmarkerade områdena
Abborre
Medelpads landskapsfisk
Eng: Perch
Tys: Barsch
Fra: Peche
Sök
Visa fisk
line
Näringsinnehåll* per 100 g abborre ätlig del
--------------------------------------------------------------------------------------------
Energiinnehåll: 356 kJ alternativt 85 kcal
Vatteninnehåll/100 g abborre: 81 g
Energigivande näringsämnen (g):Protein: 18,1
Fett: 1,3 g
Kolhydrat: 0
Fettkvalitet (g):Mättat fett: 0,3
Enkelomättat fett: 0,3
Fleromättat fett: 0,41
Varav
Omega-6 (n-6)** 0,07
Omega-3 (n-3)***: 0,28
Kolesterol:50 mg
Mängd abborre (g) som skall konsumeras för att uppnå rekommenderat dagligt intag ****
av Omega-3 fett för vuxna:
Män (3,1 g n-3) 1107
Kvinnor (2,4 g n-3): 1214
Vattenlösliga vitaminer:Innehåll i 100g abborre:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g abborre (män/kvinnor):
C-vitamin:-60 mg-
Tiamin:0,07 mg1,4/1,1 mg5/6
Riboflavin:0,07 mg1,6/1,3 mg4/5
Niacinekv.:7 mg180/15 mg39/47
B6:0,1 mg1,5/1,2 mg7/8
Folat:9 ug300 ug3
B12:5 ug2 ug250
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fettlösliga vitaminer:Innehåll i 100g abborre:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g abborre (män/kvinnor):
A-vitamin:9900/800 RE1
D-vitamin:0,8 ug5 ug16
E-vitamin:1,2 mg10/8 mg10/15
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mineralämnen:Innehåll i 100g aborre:Rek. dagligt intag
(män/kvinnor):
% av rek. dagligt intag från 100 g abborre (män/kvinnor):
Kalcium:110 mg800 mg14
Fosfor:240 mg600 mg40
Järn:0,6 mg10/15 mg6/4
Magnesium:26 mg350/280 mg7/9/td>
Kalium:330 mg3500/3100 mg9/11
Zink:0,8 mg9/7 mg/td>9/11
Selen:28 ug50/40 ug56/70
-------------------------------------------------------------------------------------------------
* Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 02.2.
** Linolsyra 18:2 och arakidonsyra 20:4
*** Mängden Omega-3 fett är summan från n-3 fettsyror ingående i linolensyrafamiljen, dvs eikosapentaensyra 20:5, (EPA), dokosapentaensyra 22:5 (DPA), dokosahexaensyra 22:6 (DHA).
**** Svenska näringsrekommendationer (SNR 1997) rekommenderar ett genomsnittligt minimiintag motsvarande 1 energiprocent för n-3 fettsyror av det totala dagliga energiintaget. En normalviktig vuxen kvinna med normal fysisk aktivitet uppskattas ha ett dagligt energibehov á 9 MJ (9000 kJ). 1 energiprocent av 9 MJ motsvarar 2,4 gram n-3 fettsyror (0,01 x 9000 kJ/37 kJ = 2,4 gram). En vuxen normalviktig man med normal fysisk aktivitet uppskattas enligt SNR 1997 ha ett energibehov á 11,5 MJ (11500 kJ). Baserat på detta bör det genomsnittliga minimiintaget av n-3 fettsyror vara 3,1 gram (0,01 x 11500 kJ/37 kJ = 3,1 gram). Tilläggas bör att dessa fettsyror inte uteslutande behöver komma från fiskkonsumtion, utan även vegetabiliska oljor, nötter och en rad andra livsmedel bidrar med n-3 fettsyror

line
Sök
1. Filé: Håll stadigt i fisken och stick in kniven i buken framför de två röda fenorna.
2. Skär nedåt mot analöppningen så att buken öppnar sig.
3. Skär bakom fenan som sitter vid huvudet och ned mot nacken ända till ryggraden på abborren.
4. Vinkla kniven och skär längst med ryggraden.
5. Skär ned mot stjärten.
6. Avsluta snittet alldeles innan stjärtfenan men skär inte igenom skinnet.
7. Lyft filén utåt, lägg kniven parallellt med fisken och skär bort bukbenet.
8. Håll ett fast tag om stjärten och skär loss skinnet från köttet.
9. Vänd fisken om och gör motsvarande på den andra filén.
10. Skär loss skinnet från den andra filén.
11. Känn efter var nålbenen sitter och lägg ett snitt utefter dessa.
12. Skär ut nålbenen med ett v-format snitt.
13. Gör likadant på den andra filén och du har nu två ben- och skinnfria abborrbyxor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar